Jak to všechno s hrami u mě začalo?

Jak to všechno s hrami u mě začalo?

Přijměte pozvání na krátký výlet do herní minulosti, který začíná na konci 80. let minulého století


Když vynechám drobnou zkušenost s videoherní konzolí Atari 2600 (nebo pravděpodobně s jejím klonem) někdy v druhé polovině 80. let, která ve mě nevyvolala žádné větší emoce, tak moje první setkání s osobním počítačem proběhlo u kamaráda, který se pochlubil svým Atari 130XE zakoupeným v Tuzexu (síť obchodů v ČSSR s vybraným západním zbožím, kde probíhal nákup za valuty). Velmi rychle jsem pochopil, že běžně dostupné hračky už přestávají dávat smysl a jednoduché digihry typu Elektronika IM (zajíc, potápěč, kuchař apod.) sovětské výroby se stávají pouze slabou náhražkou. Nicméně dostupnost a cena výpočetní techniky v tehdejším Československu byla spíše jen pro vyvolené. Ve škole sice proběhli nějaké pokusy s československými počítači IQ-151, PMD 85 a Consul 2717, ale to bylo jen v rámci drobného seznámení s tehdejší výpočetní technikou.

Didaktik Gama / 1988 - 1990

Když jsem tedy v roce 1988 ještě jako žák základní školy objevil pod vánočním stromečkem československý mikropočítač Didaktik Gama, tak se konečně splnil můj sen. Dodnes si stále pamatuji, že jsem první noc nešel spát, tajně jsem do ranních hodin zkoumal slovenský návod k obsluze včetně základů jazyka BASIC a dělal si poznámky, co budu druhý den s počítačem dělat. Neměl jsem totiž v pokojíčku vlastní televizi a musel jsem čekat až připojím Didaktika k obrazovce televizoru Tesla v obývacím pokoji, kde spali rodiče. Zpočátku jsem ani neměl žádné hry a pouze zkoušel základní možnosti počítače dle poměrně rozsáhlé příručky.

Nicméně drobné krůčky a pokusy s programovacím jazykem BASIC vzali poměrně rychle za své, když jsem po čase získal přístup ke hrám. Vše samozřejmě neprobíhalo zcela ideálním způsobem. Nějakou dobu mi trvalo než jsem pochopil, že kazetový magnetofon ELTA nahrávací hlavou postupně ničí jednu pásku za druhou. Při hledání začátku programu v kombinaci opakovaného přetáčení a spouštění kazety se postupně umazávali části záznamu. Většina mých prvních her (PSSST, Cookie, JetPac, Flight Simulation...) tak při nahrávání začala postupně vykazovat otravnou chybu R Tape Loading Error, která ve mě vyvolávala střídavé návaly frustrace, smutku i těžce zvladatelného vzteku. Naštěstí po úpravě magneťáku jsem se mohl naplno ponořit do hraní dalších zábavných ZX her. Didaktik Gama byl klonem mnohem slavnějšího počítače Sinclair ZX Spectrum 48K, pro který byla k dispozici opravdu velká řada povedených her, které jsme si mezi kamarády vzájemně kopírovali. Mezi nejoblíbenější hry patřili zejména Exolon, Chuckie Egg, Jet Set Willy, Cybernoid, Saboteur, JetPac, Bomb Jack, Knight Lore, Nebulus, F.I.R.E., Bruce Lee, Highway Encounter, Shinobi, Wheelie, Alien8, Dizzy, Dynamite Dan, Boulder Dash, Manic Miner, Commando, Tomahawk, Starquake a mnohé další.

Nejlepší hry na historický počítač Didaktik Gama

Naštěstí rodiče poměrně brzy pochopili, že pokud chtějí mít televizi pro sebe, ale i dostatečný klid v obýváku, tak mi budou muset brzy pořídit nějakou menší TV. Navíc opravdu ne každý dokáže ocenit ohlušující nahrávací zvuky linoucí se z kazetového magnetofonu, který s Didaktikem spolupracoval pouze při maximální hlasitosti právě v momentu, kdy se chystá spát. Časem se tak v mém dětském pokojíčku zabydlel malý barevný televizor značky Profex Fidelity, který spolehlivě posloužil i v případě následujících domácích počítačů. Mikropočítač Didaktik Gama byl časem rozšířen o herní joystick a další várku povedených ZX herních titulů nahraných na celé řadě rozmanitých audiokazet, které se všude povalovaly. Dětský pokojíček se tak postupně proměnil v klasické herní doupě.

Commodore 64 / 1990 - 1992

Čas postupně plynul a kamarádi kolem mě byli také obdarováni různými domácími počítači. A když jsem jednoho dne viděl, co dokáže nabídnout Commodore 64, tak jsem poměrně rychle na svého Didaktika zanevřel a chodil hrát raději ke kámošům. V tuto chvíli jsem si teprve začal uvědomovat jeho slabší grafickou stránku, značné omezení v podobě prolínání barev popředí s pozadím včetně jednokanálového bzučáku, který zvládl sotva několik oktáv. Naštěstí v roce 1990 vyslyšeli rodiče mé touhy a pořídili mi v tehdejším NDR osobní počítač Commodore 64 ve verzi C64-II (C64C) s kazetovým magnetofonem. Protože se na sídlišti v té době našlo hned několik takto vybavených kamarádů, tak bylo snadné získat zajímavé hry. V oblibě jsem měl především herní pecky jako Kikstart, Subterranea, Impossible Mission, Last Ninja, Bionic Commando, The Great Giana Sisters, Silkworm, Draconus, Krakout, Exile, Katakis, Super Boulder Dash, Marble Madness, Rick Dangerous, International Karate, Ghosts'n Goblins, Stunt Car Racer, Prince of Persia, Project Firestart a některé další opravdu povedené C64 hry.

Nejlepší hry na historický počítač Commodore 64

Protože jsem z počátku devadesátých let už trávil většinu týdne v jiném městě na internátu, tak jsem se ke hraní her na Commodoru 64 dostal pouze o víkendech. Hned v pátek jsem od kamaráda získal kazetu s novými hrami a do nedělního večera o mě nikdo nevěděl. Během té doby jsem ani nestačil zaznamenat, že u řady kamarádů uzrál čas na pořádný šestnáctibitový počítač. Když jsem tedy následně u kámoše na počítači Amiga 500 zhlédl intro hry Another World včetně prvního levelu, tak jsem později toho dne pomalu došel domu, zabalil C64 úhledně do krabice a uklidil slaboučký osmibitový počítač raději hluboko na dno skříně. Občas jsem si na něj vzpomněl, opětovně vybalil, spustil nejlepší hru s pocitem, že to není až tak špatné a následně raději zase starou C64ku uklidil. Navíc přítomnost disketové mechaniky u A500 oproti archaické kazetě přinášela nejen neuvěřitelný komfort při práci s počítačem, ale i výrazně menší chybovost a především vysokou rychlost.

Commodore Amiga / 1992 - 1999

V roce 1992 jsem konečně přešel na počítač Commodore Amiga 500, kde jsem byl naprosto učarován grafickým i hudebním zpracováním tehdejších her včetně dechberoucí demoscény. Navíc přítomnost operačního systému AmigaOS přinášela kromě hraní her i hlubší zájem o další práci s počítačem. Díky vlastnímu příjmu jsem v roce 1993 obratem prodal počítač A500 a následně si koupil vysněný 32bitový počítač Amiga 1200, který jsem v dalších letech postupně rozšířil o turbokartu Blizzard 1230, 16 MB RAM, 2,5" HDD a nakonec i externí CD-ROM. V té době jsem se bavil hraním her jako Lionheart, Flashback, Turrican, Disposable Hero, Another World, Apidya, Zeewolf, First Samurai, Formula One GP, Logical, Swiv, Pinball Fantasies, Knights of the Sky, Fury of the Furries, Agony, Benefactor, Worms, Moonstone: A Hard Day's Knight, Lotus Esprit Turbo Challenge, Syndicate, Cannon Fodder, Populous, The Chaos Engine, Alien Breed, Gods, IK+ a mnoha dalšími amigáckými tituly.

Nejlepší hry na historický počítač Commodore Amiga 500

Kromě hraní her a pročítání diskmagů z české i slovenské scény jsem si začal pohrávat s grafikou v podání ray-trace programů Imagine, Cinema 4D a Lightwave 3D. Ovšem v tomto směru nepatřil počítač Commodore Amiga 1200 zrovna mezi nejrychlejší, a to ani s přidanou turbokartou a rozšířenou operační pamětí. Bohužel tak nebylo výjimkou, že po cca 15 či 20 hodinách renderování náročnější 3D scény skončila Amiga chybovou hláškou Software Failure a mohlo se jet zcela nanovo. Čím dál více jsem tedy přemýšlel nad PC, které ostatní kamarádi už nějaký čas používali, kde navíc podobné výpočty trvali jen desítky minut. Zároveň už řada tehdejších 3D her na PC jasně ukazovala kudy směřuje herní vývoj, ale i přesto jsem dál odolával a stále zůstával zarytým Amigistou.

Sony PlayStation / 1997 - 1999

Pouze v momentě, kdy se na PC objevila demoverze prvního dílu hry Tomb Raider (1996), tak jsem opravdu zaváhal, zda už tedy nenadešel čas na změnu počítače. Ale nakonec jsem toto dilema v roce 1997 vyřešil impulsivním nákupem herní konzole PSX, kterou jsem měl k Amize jako doplněk. Zpočátku jsem k herní konzoli Sony PlayStation jen kupoval speciální časopisy s demoverzemi her a teprve až později se dostal k plnohodnotným hrám jako Soul Blade, Porsche Challenge, Tomb Raider, Tekken, Metal Gear Solid, Oddworld: Abe's Oddysee, Silent Hill, Ridge Racer, Tony Hawk’s Pro Skater, WipEout, Gran Turismo, Crash Bandicoot a mnoha dalším. Díky místní půjčovně her jsem měl později i poměrně bohatý přístup k řadě zábavných PSX titulů, kde hlavní zábava spočívala při hraní her ve dvou hráčích u jedné TV.

Nejlepší hry na historickou herní konzoli PlayStation

S Amigou jsem se později přes telefonní linku s externím modemem připojoval i na vzdálené BBS (Bulletin Board System), kde jsem komunikoval s podobě naladěnými uživateli a stahoval další hry i užitečné programy. Ovšem velmi vysoká cena za volání na meziměstské linky v podobě několikahodinového připojování k BBS poměrně brzy utnula tento druh jinak povedené a zcela nové zábavy. Následně s příchodem vytáčeného připojení k internetu (tzv. Dial-up), kdy jsem byl vybaven jen modemem o rychlosti 9,6 kb/s jsem se začal připojovat k dnes již běžnému internetu a postupně objevoval jeho rozsah a především dostupnost celé řady rozmanitých informací o tehdejší výpočetní technice.

Herní PC / 1999 -

Teprve v průběhu roku 1999 jsem se rozhodl prodat Amigu s veškerou výbavou, včetně herní konzole PSX, postupně si nakoupil jednotlivé PC komponenty a během následujících 2 měsíců s ohledem na finance si postavil své první herní PC. Na tomto počítači jsem už od začátku začal sledovat emulátorovou, retro a remake scénu v podobě her i hudby ze starých počítačů a dalších herních systémů. Vedle pravidelně upgradovaného PC mám samozřejmě také nadále pozitivní vztah k novým herním konzolím včetně snadno přenosných handheldů, kde si rád zahraji nové herní tituly, či si na starších herních zařízeních nostalgicky připomenu své nejoblíbenější hry. Koníček v podobě výpočetní techniky a hraní zajímavých her mě tedy rozhodně neopustil ani po letech, výsledkem je také tento webový projekt, kde se tak věnuji starším i moderním herním systémům, které jsou už známé většině dnešních uživatelů, takže na tomto místě je zbytečné je podrobně popisovat.

Nejlepší hry na klasické herní PC

Na herním PC mám samozřejmě taky celou řady herních favoritů, ale protože zde stále vznikají nové a zábavné hry, tak se ve svém seznamu zaměřím na starší tituly, které mi tak v průběhu let hraní na PC utkvěli v paměti. Do mé síně slávy rozhodně patří PC hry jako Tomb Raider, Duke Nukem, Quake, Operace Flashpoint, Deus Ex, Mafia, Grand Theft Auto, Unreal, Half-Life, Hollow Knight, Dead Space, BioShock, Commandos, Minecraft, Crysis, Max Payne, Portal, Countre-Strike, Limbo, System Shock, Inside, ale také mnohé další povedené PC hry.

Osobně jsem vděčný, že jsem v 80. a 90. letech minulého století prošel herními začátky, které to tehdejším počítačovým nadšencům nijak výrazně neusnadňovali. Propojit starý mikropočítač se všemi perifériemi, nic při tom neodpálit statickou elektřinou, díky základní znalosti BASICu natáhnout program z kazetového magnetofonu do paměti počítače nebylo zcela triviální. Nezřídka se musela optimalizovat hlasitost a upravovat nastavení ekvalizéru či dokonce měnit kolmost čtecí hlavy na připojeném kazeťáku. Následné očekávání, zda se při nahrávání objeví požadovaný název hry se zhruba pěti minutami čekání s napjatým dechem, než se samotná hra kompletně nahrála, tehdy patřilo mezi běžné vlastnosti. Zpočátku nebyli dostupné žádné informace, pouze se postupně šířili mezi jednotlivými uživateli nebo se získávali na počítačových kroužcích, kde byli k vidění i vyzkoušení rozmanité osobní počítače. Nezřídka se ovšem stávalo, že mladí herní nadšenci měli více informací než ten, kdo samotný počítačový kroužek pořádal.

Jak to všechno začalo? Výlet do herní minulosti...

Každý následný herní nebo počítačový systém naštěstí postupem času výrazně vylepšoval všechny dříve omezující funkce, přidával zcela nové možnosti a výrazně tak usnadňoval práci s počítačem i pro běžnou laickou veřejnost. S odstupem desítek let mohu poměrně spolehlivě posoudit jaký přínos přinášejí nové a snadno ovladatelné herní systémy nebo herní PC. Z toho důvodu se tak pravidelně věnuji testování a recenzím rozmanitých herních zařízení, které se využívají ke hraní moderních nebo retro her. Jen občas když se ohlédnu zpět, tak si někdy říkám, že bych mohl zase více hrát, než se v tom neustále šťourat. A jaký je váš osobní pohled do herní historie?


Porovnejte oblíbené retro herní počítače

Inspirujte se aktuální nabídkou oblíbených retro počítačů a zvolte nejlepší herní zařízení

Retro počítač Amiga A500 Mini

Amiga A500 Mini

  • Retro herní počítač na TV
  • Platforma Amiga 500 - 1200
  • 25 vestavěných her z Amigy
  • Podpora rozlišení HD 720p
  • Herní gamepad, Amiga myš

Retro počítač Commodore 64 Mini

Commodore 64 Mini

  • Retro herní počítač na TV
  • Platforma Commodore 64
  • 64 vestavěných her z C64
  • Podpora rozlišení HD 720p
  • Joystick Competition Pro

Retro počítač Atari THE400 Mini

Atari THE400 Mini

  • Retro herní počítač na TV
  • Platforma Atari 400 / 800
  • 25 vestavěných her z Atari
  • Podpora rozlišení HD 720p
  • Joystick Atari USB CXStick

Články zaměřené na hraní her a oblíbené herní platformy


Vyberte herní konzoli podle výrobce

Prozkoumejte seznamy vybraných herních konzolí podle nejoblíbenějších značek na trhu


Úvod   Archiv   Články   Kontakt

Copyright 2010 - Gameplac.cz